zondag 7 november 2010

遊び (Vrije tijd, chillen, loltrappen)

'Anders stinkt het zo, zeker met die grote voeten van jullie buitenlanders'
- tempelmedewerker




Hoewel ik er nauwelijks erg in heb, is er vandaag een hele maand verstreken sinds ik mijn vleugels in Japan heb neergestreken! De tijd gaat, in sommige opzichten, erg snel. Dit hebben we dan ook vooral te danken aan het tempo waarmee colleges, huiswerk, drinkavonden, sportactiviteiten, sightseeing en andere random gebeurens elkaar opvolgen. Hierdoor heb 'k ook nauwelijks de tijd gehad om fatsoenlijk te bloggen over alle dingen die me hier zo overkomen, maar voor uitgebreide foto's verwijs ik iedereen graag door naar Facebook. :)

Sinds de laatste update is er dus veel gebeurd: allereerst heb ik twee 'student circles' gejoined. Aan de Japanse universiteit kent men het systeem van studenten/studieverenigingen en al die dingen die daarbij horen totaal niet, in plaats hiervan bestaan er aan de ene kant officiële aan de Uni gelieerde sport/theater/dans/etc.vereningen die het sociale leven van haar leden volledig opslokken: 5 keer per week training, kampen in de bergen, sociale controle over alles tot aan de eetpatronen van de zwemmers aan toe. Een dergelijke club voor slechts één jaartje (of uberhaupt, als je het mij vraagt) joinen is behoorlijk ondoenlijk. Daarom, en voor alle andere normale studenten, bestaan er dus de 'circles' (saakuru in Japans). Het ledental verschilt van 10 tot 350, en het enige wat alle circles gemeenhebben is één of ander thema wat ze hebben. Zo heb je filmkijkcircles, filmmaakcircles, onsen (hete baden)circles, kalligrafiecircles, pubquizcircles, etc etc. Zo lang er maar een of ander bindend element aanwezig. Echter, zoals je wellicht al zou kunnen raden is dit vaak alleen maar een omhulsel wat nauwelijks verhult dat het gewoon om vrienden maken, uitgaan en daten gaat. Sinds een of twee weken zit ik nu bij een tennisclub met 150 leden die extreem gedisciplineerd oefenen maar daarna toch lol blijken te kunnen hebben, en een 'aan-de-wandel-gaan-in-Kyoto-en-daarna-eten&drinken-club', zoals ik ze maar even noem bij gebrek aan beter. Vooral de laatste is hilarisch, daar we overdag zogenaamd serieus de toerist spelen en allerlei hippe tempelcomplexen of wijken bezoeken, om daarna 's avonds volkomen los te gaan in een of andere toko. Tijdens die zuipavonden gebeuren er veel vreemde dingen:


Het ziet er tot nog toe allemaal goed uit, alles moet in het Japans maar dat gaat eigenlijk best prima, en vrienden maken met ze ook. Gasten zijn wel wat opener dan meisjes, die eigenlijk alleen maar de vraag hoe lang je bent blijven herhalen terwijl ze giechelend niet-begrijpend kijken met hun hoofd. Ach, misschien als ze je een paar keer hebben gezien... ;) Sowieso laten de meesten hun sociale awkwardness (ingeboren bij alle Jappen) een beetje varen nadat zij twee, drie of zelfs vier eenheden alcohol hebben genuttigd. Het is een grappig gezicht om te zien hoe tijdens het drinken hun gezichtskleur echt gigantisch rood wordt (sommigen kunnen er wel tegen ,maar de meesten niet) en ze heen en weer beginnen te schommelen. Dit alles natuurlijk op het christelijke tijdstip van 8-9 uur 's avonds.

De blaadjes beginnen overigens sinds een paar dagen toch echt rood te kleuren: over een tijdje wordt het dus momiji (vergelijkbaar met het kersenbloesemkijken in de lente, maar dan met gewoon herfstbomen en veel sake) geblazen! Ik heb er wel zin in, het schijnt in Kyoto het mooist te zijn; aan de andere kant beweren ze dat van alles. :D Tot slot nog wat random mooie plaatjes die ik dit weekend genomen heb:






Dronken Koreanen kunnen er natuurlijk altijd even door komen, mijn excuses daarvoor. :P



Verder is Nijntje ook ver buiten onze landsgrenzen bekend en wordt het toch echt zijn/haar (wat is 't eigenlijk) jaar:

4 opmerkingen:

  1. Yesyesyes! Dat complex met al die Tori; een groot doolhof kan ik me nog herinneren! Dat was m toch? Mooi van die saakuru, doe mij ze allebei maar. Is het tennis-niveau leuk? Ongetwijfeld, of niet? En is Esther r nou eigenlijk al?

    Cheers man, omhoog met die sake! Auew!

    RmC

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, wanneer komt Esther eigenlijk aan? Tof blogpostje weer, trouwens. ;')

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yoyo, groetjes aan Esther alvast ;)Mooi blugje weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heey dude! Heb even wat van je optekeningen gelezen. Klinkt goed! En gefeliciteerd he! Je verjaardag is bij jou alweer bijna voorbij, maar ik hoop dat je een mooi dagje hebt gehad!

    BeantwoordenVerwijderen